Головна » Статті » Наші розробки » Предмети природничо-математичного циклу

Урок з фізики у 7 класі на тему: «Лінзи. Оптична сила і фокусна відстань лінзи. Побудова зображень, що дає тонка лінза».
Мета уроку: формування уявлень про лінзи, оптичну силу і фокусну відстань лінз; формування початкових навичок побудови зображень у тонкій лінзі.
Завдання уроку:
Освітні: ознайомити учнів з різними видами лінз, навчити будувати зображення предмету, що дає тонка лінза, познайомити учнів з формулою тонкої лінзи.
Розвивальні: розвивати вміння логічно міркувати, висловлювати гіпотези, уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати.
Виховні: формувати науковий світогляд учнів про лінзи, створити умови для формування культури розумової праці, розвивати комунікативні навички, пізнавальний інтерес, уміння рефлексувати.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: лінзи розсіювальні та збиральні, екрани, набір з геометричної оптики (додатково - ліхтарик, повітряна лінза, акваріум з водою), жетони для оцінювання правильних відповідей учнів у вигляді «сніжинок».

Урок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

План уроку:

1. Лінзи. Оптична сила і фокусна відстань лінз.
2. Побудова зображень, що дає тонка лінза.
3. Розв’язування задач.

Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Вивчення нового матеріалу

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя
Ми щодня багато разів користуємося різними оптичними пристроями: окулярами, фотоапаратом, відеокамерою. У кожному з цих пристроїв використовуються лінзи. Сучасна лінза — високотехнологічний вироб. Проте «виготовити» найпростішу лінзу та спостерігати її дію ви можете без зусиль. Якщо крапля води чи прозорого клею потрапляє на друкований текст, то літери під нею здаються набагато більшими. Оце й є найпростіша лінза. Інші лінзи можуть досить сильно відрізнятися за формою. Що ж таке лінза в загальному випадку?
Лінзою називають прозоре тіло, обмежене двома сферичними поверхнями. (демонструємо слайд 2).
Одна з поверхонь може бути і плоскою (її можна вважати сферою з дуже великим радіусом).
(демонструємо слайди 3 та 4, показуємо самі лінзи).
Лінзи, які в середині товщі, ніж біля країв, називають опуклими.
Лінзи, які в середині тонші, ніж біля країв, називають увігнутими.
Вчитель звертає увагу учнів, що вивчатимуться тільки тонкі лінзи (товщиною таких лінз можна знехтувати. Введемо для тонкої лінзи основні поняття ( демонструємо слайд 5).
Головна оптична вісь лінзи - пряма, що проходить через центри сферичних поверхонь лінзи.
Центром лінзи називають точку, в якій головна оптична вісь перетинає площину лінзи.
Подивимось тепер, як проходить через лінзу пучок променів, паралельний до головної оптичної осі.
Демонстрація проходження через лінзи паралельного пучка світла (на наборі з геометричної оптики).
Ми бачимо, що після проходження через лінзу паралельний пучок може стати збіжним (у цьому разі лінзу називають збиральною) або розбіжним (таку лінзу називають розсіювальною). Можна помітити, що скляна опукла лінза в повітрі є збиральною, а скляна увігнута лінза в повітрі - розсіювальною.
Демонструємо слайд 5, на якому представлені умовні позначки збиральних і розсіювальних лінз. Таку закономірність можна пояснити, якщо подумки розрізати лінзу на тонкі призми. Зазначимо, що коли показник заломлення лінзи менший, ніж показник заломлення середовища, все буде якраз навпаки: опукла лінза буде розсіювальною!
Вчитель демонструє проходження паралельного пучка світла через опуклу повітряну лінзу у воді.


 

Дивитися, Завантажити:конспект та презентація уроку

 

Категорія: Предмети природничо-математичного циклу | Додав: zpzp (20.03.2013)
Переглядів: 1842 | Рейтинг: 3.4/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]